BYOD in de teamvergadering

Blogje nummer 2 in het kader van de masterclass Onderwijs en Nieuwe Media. Mijn opdracht is een workshop te ontwikkelen binnen mijn eigen organisatie waarbij BYOD centraal staat. Dat is niet zo moeilijk. 

Vanaf het moment dat ik als leidinggevende begon, heb ik me voorgenomen in elke teamvergadering in ieder geval iets van “practise what you preach” te laten zien: dus niet langdurig zenden, maar collega’s actief betrekken en werkvormen waarbij mensen moeten samenwerken. Na de aankondiging van de pilotklas heb ik daaraan een extra item toegevoegd: daar waar mogelijk en zinvol zet ik een digitale tool in die docenten ook in de les zouden kunnen gebruiken.

Natuurlijk zijn veel collega’s in bezit van een smartphone, voor de collega’s die er geen hebben, bieden de iPads van de schoolset een mogelijkheid tot meedoen. De laatste twee vergaderingen heb ik dit ingezet. De eerste keer gebruikte ik AnswerGarden om te brainstormen. De collega’s met smartphone gingen snel aan de slag, de collega’s die een iPad van school gebruikten, moesten wat op weg geholpen worden. Mooi om te zien dat dat ook gebeurde: leren van elkaar kan heel snel en heel ongedwongen. Op het scherm verscheen als snel een mooie word cloud met voorbeelden van leerlingengedrag waaraan we ons stoorden, als opmaat om ook eens naar ons eigen gedrag te kijken. Dat middenin met hele grote letters het woord TELEFOONGEBRUIK stond, zegt iets over stappen die we samen (nog) moeten zetten. Maar dat is voor een ander blog…

De tweede vergadering was een vervolg op die teamvergadering, waarin we samen hadden nagedacht over ons eigen gedrag. Uit de opbrengsten van de gespreksrondes van de eerste bijeenkomst, hadden we een 12-tal speerpunten gedestilleerd, maar 12 is wat veel dus we wilden tot een top 3 komen. Ik gebruikte deze keer de 100 points optie van Mentimeter. Weer gingen de smartphone-bezitters snel aan de slag. Maar de collega’s die de iPads van school gebruikten, konden nu al beter met het apparaat uit de voeten en hielpen nu eerder elkaar dan dat ze door de ervaren collega’s geholpen werden. De collega’s werd gevraagd 100 punten te verdelen over de 12 speerpunten en op het scherm ontstond een soort songfestivalachtige scorelijst. Realtime werden de resultaten van de enquĂȘte zichtbaar. Leuk om te zien en leuk om te doen. De collega maatschappijleer zag meteen ook een lesidee!



Komende week geven de pilot-en (docenten die in de pilotklas lesgeven) een presentatie over het proces tot nu toe. En ook dat doen we interactief. Deze keer met behulp van Nearpod, een toepassing die Powerpoint en studentresponse verenigt. Hoe dat gaat lopen? Dat is voor een volgende keer. 

Reacties