Delen=Leren

Lange tijd is leraar een redelijk eenzaam beroep geweest: je stond alleen voor de klas, had af en toe overleg met je directe collega’s en ging één keer per jaar naar een conferentie waar je vakgenoten van andere scholen ontmoette. Door de komst van (inmiddels niet meer zo heel erg) nieuwe media is daarin verandering gekomen en daarmee is een heel scala aan nieuwe manieren van kennis opdoen en delen ontstaan.

Dat is een redelijk open deur, dat besef ik. Toch ben ik elke keer weer verrast door de opbrengsten die al die nieuwe contacten opleveren. Deze week was dat weer heel erg duidelijk: donderdag was een dag van delen.

Allereerst kwam Rhea Flohr op bezoek. Het was alweer een tijd geleden dat we elkaar na wat Twittercontact een keer ontmoetten in een Tilburgs café om elkaar bij te praten over onze onderwijsdromen en de mogelijkheden van ICT in het onderwijs. Vandaag zijn we allebei vele stappen verder en het was leuk daarover te sparren. Ik kon haar meer vertellen over het Leerlab en zij gaf mij tips voor onze pilotklas (waarbij ik ontdekte dat ik sommige stappen misschien toch even moet heroverwegen). Leuk ook om weer te merken dat we allebei een enorme passie hebben voor onderwijs! Bij het rondje door de school raakte Rhea in gesprek met Judith, één van de docenten die volgend schooljaar in de pilotklas gaat lesgeven. Rhea en Judith kenden elkaar ook al via Twitter. Er werden meteen tips en tops uitgewisseld. Ook Rhea schreef er een blog over: http://rheaflohr.weebly.com/blog/uitwisseling. En zowel Judith als Rhea en ikzelf deelden de ervaringen natuurlijk via Twitter!

’s Middags stond de teamvergadering op de agenda. Tijdens deze teamvergadering werden de eerste resultaten en bevindingen van de pilotklas en het Leerlab gedeeld met de rest van het team. Daarvoor had Judith een Nearpod gemaakt, dus de collega’s konden niet passief luisteren, maar moesten actief meedoen. We sloten dit gedeelte van de vergadering af met de “verloting” van de “zwerfpad”. Dat is mijn eigen iPad, die doordat ik een nieuwe iPad heb, een beetje overbodig was geworden. De zwerfpad is op dezelfde manier ingericht als de iPads van de iPadkar. Ik wil voorlopig steeds gedurende een week (of 2) uitlenen aan een collega, die redelijk onbekend is met het apparaat. De betreffende collega mag er tijdens die week alles op uitproberen, op voorwaarde dat hij/zij tenminste één onderwijsgerelateerd resultaat deelt met de rest van het team. Dat kan bijv. door iets in onze “onderwijs-kun-je-delen-boom” te hangen. De verloting was een klein beetje doorgestoken kaart, omdat zowel Judith als ik het zo ontzettend leuk vinden dat haar collega Frans overstag is en voor het eerst gebruik gaat maken van een digitale tool in de les. De zwerfpad ging dus naar hem!

Volgende week gaan we weer verder met delen. Wat er dan op het programma staat? Een ontmoeting met een collega-trekker uit het Leerlab en het symposium op St. Ursula. 

Reacties