Lange tijd is leraar een redelijk eenzaam beroep geweest: je
stond alleen voor de klas, had af en toe overleg met je directe collega’s en ging
één keer per jaar naar een conferentie waar je vakgenoten van andere scholen
ontmoette. Door de komst van (inmiddels niet meer zo heel erg) nieuwe media is
daarin verandering gekomen en daarmee is een heel scala aan nieuwe manieren van
kennis opdoen en delen ontstaan.
Dat is een redelijk open deur, dat besef ik. Toch ben ik elke
keer weer verrast door de opbrengsten die al die nieuwe contacten opleveren.
Deze week was dat weer heel erg duidelijk: donderdag was een dag van delen.
Allereerst kwam Rhea Flohr op bezoek. Het was alweer een
tijd geleden dat we elkaar na wat Twittercontact een keer ontmoetten in een
Tilburgs café om elkaar bij te praten over onze onderwijsdromen en de
mogelijkheden van ICT in het onderwijs. Vandaag zijn we allebei vele stappen
verder en het was leuk daarover te sparren. Ik kon haar meer vertellen over het
Leerlab en zij gaf mij tips voor onze pilotklas (waarbij ik ontdekte dat ik
sommige stappen misschien toch even moet heroverwegen). Leuk ook om weer te
merken dat we allebei een enorme passie hebben voor onderwijs! Bij het rondje
door de school raakte Rhea in gesprek met Judith, één van de docenten die
volgend schooljaar in de pilotklas gaat lesgeven. Rhea en Judith kenden elkaar ook al via Twitter. Er werden meteen tips en tops
uitgewisseld. Ook Rhea schreef er een blog over: http://rheaflohr.weebly.com/blog/uitwisseling. En zowel Judith als Rhea en ikzelf deelden de ervaringen natuurlijk via Twitter!
’s Middags stond de teamvergadering op
de agenda. Tijdens deze teamvergadering werden de eerste resultaten en
bevindingen van de pilotklas en het Leerlab gedeeld met de rest van het team. Daarvoor
had Judith een Nearpod gemaakt, dus de collega’s konden niet passief luisteren,
maar moesten actief meedoen. We sloten dit gedeelte van de vergadering af met
de “verloting” van de “zwerfpad”. Dat is mijn eigen iPad, die doordat ik een
nieuwe iPad heb, een beetje overbodig was geworden. De zwerfpad is op dezelfde
manier ingericht als de iPads van de iPadkar. Ik wil voorlopig steeds gedurende
een week (of 2) uitlenen aan een collega, die redelijk onbekend is met het
apparaat. De betreffende collega mag er tijdens die week alles op uitproberen,
op voorwaarde dat hij/zij tenminste één onderwijsgerelateerd resultaat deelt
met de rest van het team. Dat kan bijv. door iets in onze “onderwijs-kun-je-delen-boom”
te hangen. De verloting was een klein beetje doorgestoken kaart, omdat zowel
Judith als ik het zo ontzettend leuk vinden dat haar collega Frans overstag is
en voor het eerst gebruik gaat maken van een digitale tool in de les. De
zwerfpad ging dus naar hem!
Volgende week gaan we weer verder met delen. Wat er dan op
het programma staat? Een ontmoeting met een collega-trekker uit het Leerlab en
het symposium op St. Ursula.
Reacties
Een reactie posten