Onderwijs van Morgen - Symposium

"Als de deur van het lokaal dichtgaat, moet je hoofd open blijven staan”

 Samen met drie collega’s reed ik afgelopen dinsdag naar Limburg voor het Symposium “Onderwijs van Morgen” op het St. Ursula College in Horn. Voor ons een interessante school: al eerder was ik hier en het gesprek dat ik destijds met Mark van de Mortel en Erik van den Hout heb gehad, heeft ervoor gezorgd dat wij op Effent volgend schooljaar gaan starten met de pilotklas. Zij zijn ook met één pilotklas gestart en zijn inmiddels zo ver dat de eerste lichting dit jaar eindexamen deed (en allemaal geslaagd zijn!).

Het symposium begon met een keynote van Danny Mekiç . Ik had hem al eens eerder gezien op de Onderwijsdagen, dus helemaal verrassend was zijn verhaal niet. Rode draad: zonder doel grijpt technologie het roer. Ook benoemde hij één van mijn eigen stokpaardjes, namelijk hoe gaan we bij Onderwijs van Morgen om met toetsen, zijn vraag: kan dat door altijd met een open boek te toetsen, ervaring in plaats van scores te gebruiken als toets en moeten we niet eens afscheid nemen van multiple choice vragen (“In de echte wereld bestaat multiple choice immers niet”).

Daarna deelden de docenten van iPadklasSSU hun best practises. Ik was vooral benieuwd naar het gedeelte over het vakoverstijgend werken, niet in de laatste plaats omdat ik daarmee de kans kreeg weer een van mijn twittercontacten in het echt te ontmoeten. Dat viel zoals zo vaak weer echt niet tegen: Vivian Verstappen (van haar is de quote boven dit blog) blijkt in het echt nét zo bevlogen en enthousiast als op Twitter. En haar verhaal (en dat van haar collega’s) was ook goed! We spraken af (nog) meer met elkaar te gaan delen, want daarvan zijn we allebei overtuigd: delen =leren.

De tweede best practise-sessie volgde ik bij de zaakvakken. Daar werd duidelijk, hoewel niet alle docenten even ver zijn in het traject;
bij elk vak zijn er stappen gezet naar een andere manier van lesgeven. De docenten van de iPadklas op St. Ursula zijn geen slaaf van hun methode, maar maken (weer?) werk van het ontwerpen van hun lessen. Die winst gaan we hopelijk ook op Effent boeken! En daarmee zijn we ook al een eind op weg.

Na de centrale afsluiting door John Cahuzak, een vlogje-van-de-juf en natuurlijk een stuk Limburgse vlaai, reden we weer samen terug naar Oosterhout. Alle vier weer een hoop geleerd, een hoop stof tot nadenken en met de belofte dat wij op Effent iets voor de collega’s van St, Ursula gaan terug doen: we zetten dan een echte Oosterhoutse lekkernij voor ze klaar: Mooie Keetje of natuurlijk een echt Brabants worstenbroodje!


Reacties