Leren-delen-ontmoeten: het begin van MeetUp013

Begin december raakte ik op Twitter een beetje per ongeluk betrokken in een #MeetUp-draadje. Toen nog met het idee om ooit, als ik eindelijk klaar ben met mijn studie, in Oosterhout een onderwijscafé te organiseren. Zeker niet om nu zelf een MeetUp te organiseren, maar meer met het idee er één te bezoeken. En toch zat ik afgelopen maandag samen met Jos Reulen, JP de Bont en Cobine Ramaekers in een Tilburgse kroeg te praten over de organisatie van de eerste MeetUp013.

Hoe dat zo kwam? Vooral omdat ik het eigenlijk heel erg leuk vind om over onderwijs te praten. Dat doe ik vaak online, vooral via Twitter, maar ook op LinkdIn en Facebook. En het is nog leuker zo af en toe mensen die je alleen of vooral van Twitter kent, ook in het echt te leren kennen (Jos en JP had ik voor afgelopen maandag nog nooit gezien). Dus toen in de DM een afspraak werd voorgesteld, had ik, voordat ik er goed over na kon denken, al ja gezegd.

foto van Meetup-013 Tilburgs onderwijs in verbinding.Na de leuke kennismakingsgesprekken (over Leraar van het Jaar, onderwijsvernieuwing, visie op onderwijs, waar ben je op school mee bezig, De Nederlandse School) waren we het al snel eens: een stad als Tilburg, waar alle vormen van onderwijs een plekje hebben en waar leraren worden opgeleid, moet zijn eigen MeetUp over onderwijs krijgen. Een constructief gesprek over de eerste MeetUp013 bijeenkomst volgde: afspraken werden gemaakt, telefoonnummers uitgewisseld, een datum geprikt, mogelijke sprekers genoemd, werkvormen uitgewisseld en vervolgafspraak gemaakt.


En zo zijn we begonnen. Ik verbaas me erover hoe snel het allemaal gaat. Maandag de eerste vergadering; dinsdag een Facebookpagina (66 vind-ik-leuks), Twitter-account (46 volgers), prachtige tekeningen van Claire Ohlenschlager (waarvoor dank!), locatie en spreker; vrijdag een poster en de eerste aanmeldingen voor MeetUp013 over formatief toetsen zijn al binnen! Ik vind het bijzonder dat 4 mensen die elkaar niet of nauwelijks kennen, zo snel een goed samenwerkend team kunnen worden. Dat heeft vast iets met een gedeelde passie voor onderwijs te maken, maar vooral ook met de kracht van netwerken en ons geloof in leren-delen-ontmoeten!

Reacties