Presidenten en docenten

Op een terras in Italië kwam het gesprek op de Franse presidentsverkiezingen, Macron en dan zijn relatie in het bijzonder. Ik citeerde iets wat ik ergens las ("Nu wordt het romantisch gevonden, maar het zou eens andersom moeten zijn: een mannelijke docent die verliefd wordt op een 24 jaar jongere leerling en met haar getrouwd is.") waarop deze reactie volgde: "dat zou wat zijn, een docent als president".

Dat maakte iets in mij los. Eigenlijk, dacht ik, hebben (de meeste) docenten juist een aantal eigenschappen die een president of premier juist goed van pas kunnen komen: natuurlijk leiderschap en het vermogen om voor een groep te spreken alleen al. En toch kon ik er geen noemen.

De vraag bleef me bezig houden en ik stelde hem op Twitter. Zoals meestal had ik snel reacties. Mark Rutte werd genoemd, maar die begon pas met lesgeven nadat hij in de politiek ging en is niet bevoegdMartin Bootsma ontdekte dat er tien Amerikaanse presidenten eerst ergens voor de klas stonden https://constitutioncenter.org/blog/10-u-s-presidents-who-also-worked-as-teachers/). Wat opvalt: van de tien zijn er maar drie van na 1900. Leuk (want dat wist ik niet) Obama was ook docent.

Fons van de Berg noemde Justin Trudeau, docent Frans en wiskunde, voordat hij de politiek in ging.

Omdat de vraag ontstond naar aanleiding van de Franse presidentsverkiezingen, zocht ik daar zelf wat verder naar. Ik vond alleen Georges Pompidou en kwam tot de conclusie dat een studie rechten je in Frankrijk vooral veel kansen op een glansrijke politieke carrière geeft.

Wat betreft de Nederlandse premiers, hoe kon ik Thorbecke vergeten! Justinus van der Brugghen was wel heel actief op het gebied van onderwijs, maar onduidelijk is of hij ook zelf les heeft gegeven. Verder hebben deze premiers wel lesgegeven voordat ze de politiek in gingen (over het algemeen als hoogleraar): Van TienhovenPieter Cort van der LindenColijn (hulponderwijzer), de QuayCals (leraar vo), ZijlstraVan Agt en Balkenende.

Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek (mijn belangrijkste bron, naast de lijst met Amerikaanse presidenten, is Wikipedia en dat kun je niet wetenschappelijk noemen natuurlijk) en ik heb vast een aantal heel aansprekende presidenten/premiers gemist, maar ik kan wel concluderen: zo gek is het dus niet "een docent als president!"

Reacties