Leren doe je samen!

Ruim een half jaar geleden vroeg Schoolinfo mij of ik een workshop wilde geven op hun Docentencongres. Ik besloot na wat aarzeling dat het over "samenwerkend leren met ICT" zou gaan. Hoewel ik toen al wel een idee had wat ik zou willen vertellen, kwamen er gaandeweg steeds meer beren op de weg en het werd een mooi voorbeeld van één van mijn motto's als het over leren gaat: fail forward.
Maar met wat hulp uit mijn Twitternetwerk, ideetjes van mijn collega's en mijn eigen zoek/denkwerk (een beetje van mezelf en een beetje van mijn netwerk), lukte het me toch er iets van te maken.

Vandaag was het zo ver. In het Spoorwegmuseum kwamen zo'n 500 docenten bij elkaar om van en met elkaar te leren. En ik leerde er zelf natuurlijk ook weer wat.

1. De doelgroep: ik had vooraf aangegeven dat het een workshop zouden worden voor de iets gevorderde docent (op het gebied van de inzet van ICT). Bij de voorbereiding had ik me al gerealiseerd dat je dat kunt denken, maar dat het op dit type congres natuurlijk echt maar gokken is wie er voor je neus zit. Niet alleen wist ik niet wat voor docenten erop af zouden komen, wat ze zouden kennen en kunnen, maar ook niet wat wilden komen halen, hoe op hun school ICT al dan niet een rol heeft in hun onderwijs en met wat voor systemen ze op hun scholen werken. Ik had geprobeerd daar rekening mee te houden: door de docenten in de workshop ook te laten samenwerken (in "random" groepen), zodat ze van elkaar zouden leren en ik had de opdrachten (naar mijn idee) eenvoudig gehouden. Toch waren de "challenges" voor sommigen toch een grotere uitdaging dan ik vooraf had gedacht. Gelukkig werd er in de groepen goed samengewerkt, zodat alle deelnemers verder konden.

2. De locatie: in mijn beeld vooraf zou ik de workshop geven in een afgesloten ruimte, met een groot scherm en tafels met stoelen. Een paar dagen voor de start van het congres hoorde ik dat ik in een grote ruimte met een andere workshop zou staan. Headsets en koptelefoons waren voorhanden. Pff, dat was even bijstellen, want minder interactie mogelijk. Toen ik de ruimte zag bleek van tafels ook geen sprake en was er een redelijk klein scherm (wel heel goed beeld). Gelukkig kon ik een beroep doen op mijn eigen flexibiliteit, een kwaliteit die je als docent altijd goed van pas komt. Het bleek niet te veel te hinderen gelukkig, maar maakte het wel moeilijk het gesprek te voeren met de deelnemers. Dat lag vooral aan de akoestiek van de ruimte overigens.
Tips van de deelnemers 

3. De "challenges". Mijn idee was de deelnemers in kleine groepen te laten werken aan redelijk kleine en gemakkelijke opdrachten, die allemaal een link hadden met samenwerkend leren. Het doel was vooral dat de deelnemers de opdrachten samen uitvoerden, erover in gesprek raakten en inspiratie van elkaar en van mij zouden opdoen. De goede gesprekken werden gevoerd, er werd veel uitgewisseld en er werd van elkaar geleerd. Maar hebben de deelnemers echt iets geleerd over samenwerkend leren? Dat weet ik niet.

4. De toepassingen: ICT blijft altijd verrassingen bieden. Ik wilde de "antwoorden" van de challenges op een padlet verzamelen en de groepen waren samengesteld aan de hand van Quizlet Live. Ik had daarom in de padlet al kolommen aangemaakt met de dieren van Quizlet Live, maar had daarbij verondersteld dat die dieren altijd dezelfde waren. Dat is dus niet zo en maakte de voorbereide padlet in deze vorm niet bruikbaar. Ook meetingwords verraste me, doordat ik dat zelf niet goed had getest. De deelnemers waren zelf ook vooral docenten (niet allemaal) en dus ook flexibel genoeg om deze hobbeltjes te kunnen overwinnen, gelukkig.

Samenvattend: het was een gezellige workshop, de deelnemers hebben leuke, bruikbare ideeën opgedaan en kennis uitgewisseld. Was ik tevreden over mijn eigen aandeel? Ik denk dat in de gegeven omstandigheden dit wel oké was. Zou ik deze workshop onder deze titel en in deze vorm nog een keer geven? Nee, dan zou ik toch wat aanpassingen doen.
En zoals altijd: werken met ICT stelt je soms voor problemen die je niet verwacht had. #failforward dus, maar vooral: Leren doe je samen!


Reacties