Bloggen: ik heb er een moeizame relatie mee. Soms doe ik het
op onderwijswijven maar van harte gaat
het niet. Ik schrijf makkelijk als ik me ergens boos of druk over maak, maar
het gaat moeizaam als het over andere zaken gaat. Voor mijn laatste masterclass
Onderwijs en nieuwe media (onderdeel van de Master Onderwijskunde die ik volg)
moet ik ermee aan de slag. En waar ik eerst even dacht de dans te kunnen
ontspringen, lijkt het me nu een wezenlijk onderdeel van deze module, dus daar
gaan we dan.
Het eerste blog moet gaan over het Vier-in-balans model van
Kennisnet (Kennsinet, 2016) , mij natuurlijk niet
onbekend. We staan op Effent op een belangrijk punt als het gaat om
implementeren van ICT in ons onderwijs: volgend schooljaar starten we met een
pilotklas waarin we met iPads gaan werken. Hoe staat die ontwikkeling in
verhouding tot het model?
Allereerst: de visie. We willen op Effent meer werk gaan
maken van onderwijs op maat, maar wel binnen de kaders van een categorale mavo.
Op onze categorale mavo wordt bewust gekozen voor een structuur waarbinnen
leerlingen gedurende drie schooljaar een zo breed mogelijke pakket aan vakken
wordt aangeboden. Leerlingen maken pas eind klas 3 voor het eerst een keuze. Daarbij
houden we ook vast aan de wat traditionele inrichting van de vakken: dus bijv. geen
mens en maatschappij, maar aardrijkskunde en geschiedenis. Toch moet binnen
deze kaders ruimte zijn voor meer differentiatie op gebied van niveau,
werkvormen en toetsing. Daarbij kan ICT een hulpmiddel zijn, maar kan nooit op
zichzelf staan. Naast ICT-toepassingen zijn we ook nadrukkelijk op zoek naar
mogelijkheden die zonder ICT haalbaar zijn: T-PACK (Voogd J., 2010) is daarbij het uitgangspunt.
Deskundigheid: docenten gaan niet vanzelf aan de slag met
ICT in de lessen. Om in kaart te brengen waar de behoeften, sterktes en zwaktes
van docenten liggen, hebben we samen met het Lab
to Learn eind 2014 een scan uitgevoerd. Die richtte zich op wensen van
docenten, directie en leerlingen maar ook op competenties van docenten. Naar
aanleiding daarvan wordt een scholingsplan opgezet. Eerste onderdeel daarvan
was een inspiratiedag bij het Lab, maar vervolgactiviteiten worden uitgezet, op
verschillende niveaus en op verschillende gebieden. Voor de docenten die in de
pilotklas gaan lesgeven is een tweedaagse scholing gericht op digitale
didactiek georganiseerd. Daarnaast is de school aangesloten bij het Leerlab digitale
didactiek van Leerling2020. Ook wordt bij de start van de pilot een
gezamenlijk ontwikkeluur voor deze collega’s op het rooster gerealiseerd zodat
ook aan peer-to-peer leren kan worden gedaan. De pilotdocenten (ik noem ze
pilot-en) hebben de opdracht hun bevindingen binnen de school te delen, zodat
ook andere docenten ene stap voorwaarts gaan maken.
Dan de stap naar materiële voorwaarden. De inhoud: ICT maakt
het mogelijk op een andere manier met lesinhoud om te gaan. We willen graag
weer meer eigenaar zijn van wat we de leerlingen aanbieden en dus wat minder
afhankelijk van de traditionele lesmethodes. Daarom starten we bij een aantal
vakken met de
stercollecties van VO-Content binnen de pilotklas. Deze stercollecties
bieden mogelijkheden tot differentiatie, gepersonaliseerd leren en de docent
kan de inhoud ook arrangeren naar eigen wensen. Op dit moment gebruikt de school
de ELO van Itslearning. Daar is destijds op bestuursniveau voor gekozen, maar hierachter
zit geen visie op leren van de school zelf. Bij de overstap naar Magister wordt
ook de overstap naar de ELO van Magister gemaakt. Die ELO heeft duidelijk een
andere insteek. De school moet hierin nog een afweging maken. Omdat nog niet
bekend is welke mogelijkheden de ELO van Magister precies gaat bieden
(afwegingen daarover worden bovenschools gemaakt) is nog geen duidelijke keuze
hierin gemaakt.
Tot slot: infrastructuur. De school heeft pas sinds kort een
schooldekkend wifi-netwerk. Dat netwerk lijkt voorlopig nog onvoldoende
stabiel, dus daarmee zullen nog verbeterstappen moeten worden gezet, voordat we
de inzet van iPads gaan uitbreiden. Alle docenten hebben beschikken over een
laptop en alle lokalen hebben een digitaal schoolbord. De school heeft twee
computerlokalen voor leerlingen en een klassenset iPads, die in de lessen
gebruikt kan worden. Volgens schooljaar start één klas met eigen iPads. Om daar
optimaal mee te kunnen werken, zoekt de school naar een oplossing om een
verbinding te leggen tussen digitaal bord en de iPad, bijv. m.b.v. AppleTV’s of
het programma AirServer. Ook zal op de iPads een beheersmodule worden gezet,
die het docenten mogelijk maakt leerlingen beperkt gebruik te laten maken van
de mogelijkheden (bijv. tijdens een toets) van de iPad.
Binnen de school wordt al veel gewerkt met ICT-toepassingen:
van studentresponse-systemen zoals Kahoot en Socrative tot Edmodo (een soort
ELO) en digitale pakketten van de uitgever. Levert het tot nu toe iets op? Daar
heb ik (nog) geen echt onderzoek gedaan, maar de geluiden zijn positief. Vooral
de mogelijkheden tot formatief toetsen zijn legio en zorgen voor betere
resultaten en meer motivatie bij leerlingen, zo lijkt het.
Volop redenen om
door te gaan, zou ik zeggen. Ik heb er in ieder geval zin in!
Reacties
Een reactie posten