Een to-do list in de vakantie

Het afgelopen schooljaar was een zwaar jaar voor me. Het eerste volledige schooljaar in mijn “nieuwe” baan als schoolleider, het tweede jaar van mijn Masterstudie Onderwijskunde, de extra Masterclass (veranderkunde), die jaarlijks door mijn werkgever wordt aangeboden, de beslissing en daarmee ook meteen de start van “onze pilotklas”, maar ook een zieke schoonmoeder en mijn eigen moeder die haar heup brak. En niet te vergeten: het eerste volledige schooljaar zonder les te geven. Ergens (ik meen in maart) lag zelfs een burn-out op de loer, dat was iets wat ik nooit had gedacht.

En dus zeiden velen bij aanvang van de vakantie: “ga jij nou maar lekker genieten, dat heb je verdiend.” Ik lachte er wat om, want aan het begin van de vakantie moest er nog zo veel. Ik nam een zware tas, de laptop van school en de Macbook van school mee naar huis. De deadline voor twee opdrachten van de twee studies (één voor Onderwijskunde en één voor die Masterclass Veranderkunde) lag ergens aan het begin van de vakantie, dus daar moest ik nog hard voor aan de slag. Voor de pilotklas moest wat lesmateriaal ontwikkeld worden: een iBook en een iTunesU-cursus, dat had ik nog nooit gedaan. Daarnaast lagen er nog wat stukken voor het nieuwe schooljaar: het herschrijven van een aantal afspraken, procedures en draaiboeken. Een flinke to-do list dus.

Daarnaast geef ik mezelf sinds een aantal jaren ook een andere opdracht; zeker nu ik geen les meer geef, vind ik het belangrijk die opdracht aan mezelf te blijven geven. Ik wil per vakantieweek (met aftrek van eerste en de laatste dagen van de schoolvakantie zijn dat er 5) ook een Engelstalig boek lezen. Heerlijk mezelf verliezen in een mooie roman.

Overmorgen begin ik weer met werken, de vijf weken zitten erop. En hoe staat het met die to-do list? De opdrachten zijn beide ingeleverd, van veranderkunde heb ik zelfs het cijfer al (7,5 blij mee). Het iBook staat in de steigers, maar is nog niet af. De iTunesU cursus heeft een heel klein fundament, maar meer ook niet. De procedures, afspraken en draaiboeken zijn nog precies zoals ze 5 weken geleden waren. Voor mijn studie moet ik contact opnemen met de begeleidster van mijn scriptie, maar ook dat heb ik nog niet gedaan. De 5 romans? Ik ben begonnen in nummer 5, maar ga het niet halen om die voor woensdag uit te hebben.

Als je me kent, zal het je verbazen: ik heb mijn lijstje niet af. Als je me een half jaar geleden gezegd had: “je haalt je “vakantiedoelen” dit jaar niet”, dan had ik je voor gek verklaard. En toch…er knaagt niet echt iets. Hoe dat komt? Ik heb mezelf (na de eerste twee weken, dat wel) echt over kunnen geven aan de vakantie. Onze twee weken in Italië waren heerlijk en toen we daar weggingen bleef het gevoel van alles te “moeten” weg. Ik zei ook tegen iemand: “ik ben eigenlijk nog niet klaar met de vakantie” en dat is een heerlijk gevoel.

Morgen laat ik de boel ook nog een beetje de boel. Woensdag ga ik weer naar school, ik pak de zware tas weer op van de plaats waar ik hem 5 weken geleden heb neergezet, neem de laptop mee naar school en ga daar een nieuw prioriteitenlijstje maken. Misschien slaat dan de stress toe en zit ik alsnog het hele weekend achter een beeldscherm, maar ik hoop dat dit gevoel nog even aanhoudt…

Voor wie het leuk vindt:
The Brontë Plot (Katherine Ray): lekkere chicklit, voor liefhebbers van Brontë’s, Jane Austen etc.
The Grapes of Wrath (John Steinbeck): stond al lang op mijn lijstje om ooit nog te lezen. Mooi, maar heftig boek, misschien minder geschikt voor de zomervakantie.
All the Light we Cannot See (Anthony Doerr): ik had er veel van verwacht, maar het was niet het boek waarin ik me helemaal kon storten.
Looking for Alaska (John Green): nooit eerder las ik iets van hem. Ik had geen hoge verwachtingen, maar het greep me meer aan dan ik had verwacht
Belgravia (Julian Fellowes): nog in bezig, maar het leest lekker, dus in tegenstelling tot andere jaren, verwacht ik dat ik het “laatste-boek-waaraan-ik-in-de-vakantie-begon” dit jaar wel ga uitlezen, al duurt het dan wat langer dan die 5 weken.

Reacties