Werkconferentie: delen is leren!

Iets meer dan een jaar geleden werd voor de eerste keer in de teamvergadering gesproken over de pilotklas: de klas, die het startpunt is van onderwijsvernieuwing op Effent. Onder de noemer “samen leren, samen delen, samen mooi onderwijs” maken vertelde ik de doelen van deze pilot.

Centraal in het idee stond niet de iPad, maar professionele ontwikkeling van docenten, door van elkaar te leren.
Dat heeft de groep docenten uit de pilot-klas (ik noem ze de piloten) al veel gedaan. Het wekelijks ontwikkeluur was daarin een rode draad. Maar de piloten kregen ook de opdracht hun ervaringen en inzichten te delen met de rest van het team. 
Na een bezoek aan de werkconferentie “digitale didactiek” van Leerling2020 kwam één van de piloten zo enthousiast terug, dat het idee ontstond een dergelijke conferentie voor ons eigen team te organiseren.

Omdat we deelnemen aan het Leerlab Digitale Didactiek konden we bij het voorbereiden van de werkconferentie ook de expertise van onze leerlabcoach, Michel van Ast, inzetten. Twee vergadersessies met hem en een aantal piloten leverden een mooi plan op. We spraken over wat een goede workshop is, waarom we een bepaalde workshop wel of niet wilden geven, wat de doelen van de verschillende workshops zijn, hoe we de collega’s zouden prikkelen om mee te doen en de inhoud van de goodiebag, die aan het einde van de dag zou worden uitgedeeld. 

De opzet: na een centrale opening eerst binnen de eigen vakgroep “best practises” delen en daarna drie rondes met workshops rond diverse voorbeelden van zinvolle inzet van ICT. We huurden geen externe deskundigen in voor deze middag, alle workshops werden gegeven door onze eigen piloten. 

Gisteren was het zo ver en wat was het een mooie middag!
Bij alle workshops kwamen de docenten enthousiast weer naar buiten. De één omdat hij met PuppetEdu een leuk filmpje had kunnen maken, de ander omdat Nearpod oplossingen biedt voor zijn lessen, die hij zocht en weer een ander omdat de snelste tijd bij “ escape the classroom” was neergezet. Iedereen heeft geleerd!
En wat ik heb geleerd?
  • Dat leren van elkaar erg leuk en motiverend werkt.
  • Wat de kracht van een team kan zijn.
  • Dat het soms een goed idee is om niet de usual suspects  (in ons geval de meest in het oog springende enthousiastelingen) het woord te laten doen. 
  • Dat we binnen de pilotgroep al veel bereikt hebben. Om binnen de metafoor van de piloten te blijven: we zijn van de grond en de bordjes “fasten seatbelts” zijn al uit…

En nu? Na de meivakantie ga ik met de twee experts, die bij ons project betrokken zijn (Michel van Ast, als Leerlabcoach en Fons van de Berg, die vanaf het begin de piloten heeft ondersteund) om de tafel om te bekijken hoe we de ingezette verandering gaan verduurzamen en uitbreiden. 

Want we zijn wel onderweg, maar de eindbestemming is nog wel een paar vlieguren verderop…

Reacties